Skip to main content

Pioniersplekken

Pioniersplekken

Binnen de Unie van Baptistengemeenten en ABC gemeenten zijn diverse pioniersplekken ontstaan. Het is bemoedigend om het geloof en het verlangen te zien in deze initiatieven, die zijn opgekomen zowel vanuit plaatselijke gemeenten als vanuit gemeenteleden met verlangen en gaven voor pionieren.

De pioniersplekken werken vanuit diverse benaderingen met eigen accenten, waarbij elementen uit deze benaderingen elkaar raken:

  • het moeder-dochtermodel
  • gemeenschappen opkomend uit de plaatselijke context
  • informele initiatieven in straat of buurt
  • missiegroep
  • oog voor het proces van discipelschap
  • sociaal ondernemerschap
  • nieuwe monastiek.

Bijdragen?

Wilt u een project persoonlijk financieel steunen of als gemeente met een collecte of bijdrage dit werk mede mogelijk maken? Graag! U kunt uw gift overmaken op bankrekeningnummer NL14TRIO0391015613 van de Unie van Baptistengemeenten in Nederland, onder vermelding van de naam van de pioniersplek (ANBI status waardoor uw giften aftrekbaar zijn van de belasting).

Overzicht

Lees verder

CIO en overheidszaken

CIO en overheidszaken

De Unie van Baptistengemeenten en de Alliantie van Baptisten- en CAMA-gemeenten zijn aangesloten bij het CIO, het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken. Dit is een samenwerkingsverband van 29 christelijke kerken en 2 joodse gemeenschappen, waarin de gemeenschappelijke belangen bij de (Rijks)overheid worden behartigd.

Het CIO heeft ten doel (Artikel II uit de regelen van het CIO):

  • De gemeenschappelijke bespreking, behandeling of afdoening door de participerende Kerken van op het terrein van Kerk en Overheid gelegen zaken, die daartoe hetzij door een of meer Kerken worden ingebracht; hetzij door het Contact eigener beweging ter hand worden genomen; hetzij door de Overheid bij het Contact aanhangig worden gemaakt en daar ter gemeenschappelijke behandeling worden aanvaard.
  • De gemeenschappelijke verzorging – door middel van commissies van het Contact – van daartoe aangewezen taken of belangen, waarbij er met name commissies zijn:
    - voor de geestelijke verzorging in de inrichtingen van het Ministerie van Justitie (CIO-J);
    - voor de geestelijke verzorging binnen de krijgsmacht (CIO-M);
    - voor de geestelijke verzorging in de gezondheidszorg (CIO-G);
    - voor alle regelgeving die betrekking heeft op hetgeen gebeurt in of met de kerkelijke gebouwen (CIO-K);
    - voor het godsdienstonderwijs op de openbare basisscholen (CIO-O).

Behalve het gezamenlijk optrekken in de vijf bovengenoemde commissies, houdt het CIO zich ook bezig met onderwerpen als ANBI en VOG waar alle kerken mee te maken hebben. Verder heeft het CIO, namens de aangesloten kerken, sinds het voorjaar van 2020 regelmatig overleg met minister Grapperhaus over corona. Vanuit deze overleggen komen naderhand adviezen rond coronamaatregelen richting de kerkgenootschappen, die deze doorvertalen en communiceren naar hun eigen gemeenten.

Bij het CIO aangesloten kerken

Overzicht van de CIO-commissies

Website van het CIO

Lees verder

ANBI, UBO en eHerkenning

ANBI

Vrijwillige bijdragen en giften aan gemeenten met een ANBI-status zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. De gemeente moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals de jaarlijkse vermelding van de financiële cijfers op de eigen site. Unie en ABC helpen daarbij met groepsbeschikking, een model voor informatie op de site en een model voor controle door de kascontrolecommissie. 

ANBI-gegevens gemeenten zonder website

Sommige Unie-ABC-gemeenten hebben (nog) geen eigen website. Zij publiceren jaarlijks hun ANBI-gegevens op onze website.

  • Kijk hier voor een overzicht.

UBO

Sinds maart 2022 zijn ruim 1,5 miljoen Nederlandse bedrijven en organisaties verplicht om bij de Kamer van Koophandel hun UBO’s te registreren. UBO’s (ultimate beneficial owners) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van, of zeggenschap hebben over een organisatie. Lokale gemeenten krijgen op twee manieren met de UBO te maken: bij de registratie bij de Kamer van Koophandel (KvK), en daarnaast zijn banken en financiële instellingen verplicht hiernaar te vragen.

  • Lees er hier meer over

eHerkenning

Gemeenten zullen regelmatig zaken moeten doen met instellingen zoals UWV, Belastingdienst en Stadskantoor, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een gratis VOG (Verklaring Omtrend Gedrag). Dat kan alleen als de gemeente eHerkenning heeft, zeg maar een DigiD voor kerkelijke organisaties. Deze moet per gemeente worden aangevraagd. Het Unie-ABC-kantoor helpt daarbij.

  • Lees er hier meer over.

Veilige gemeente

Veilige gemeente

De gemeente van Jezus Christus behoort een veilige plek te zijn, een gemeenschap waarin mensen met respect en open met elkaar omgaan en geen misbruik maken van relaties. Goede omgang willen we bevorderen, misbruik willen we voorkomen en waar dat plaatsvindt of plaatsvond ertegen optreden.

Onder de titel 'Een veilige gemeente' bouwen we met elkaar aan een cultuur van veiligheid en heiligheid, van verantwoordelijkheid en aanspreekbaarheid. Zodat de gemeente een plek is en blijft waar veilige ruimte is voor mensen om te groeien in hun geloof, zowel samen als gemeenschap als individueel.

Voor de raad

Voor de vertrouwenspersoon (IVP)

Voor gemeenteleden

Het mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. is doorgelinkt naar Jellien Westerink en Bert Veneberg. Jellien Westerink is vertrouwenspersoon in de Baptistengemeente Harderwijk en Bert Veneberg is vertrouwenspersoon in Baptistengemeente Ede Op Doortocht. Een van beiden zal de mail verzonden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. beantwoorden.

Klachtencommissie SEM

In het reglement Arbitragecommissie, commissie Vertrouwenspersonen en klachtencommissie wordt in artikel 3F verwezen naar de klachtencommissie van de Stichting Evangelisch Meldpunt, ofwel de SEM (voorheen SGL).

De klachtencommissie van de SEM heeft de volgende klachtenregeling verbonden aan deze code:

Links

Lees verder

AVG en Privacywetgeving

Persoonsgegevens

Unie-ABC verwerkt persoonsgegevens en andere data in overeenstemming met de geldende wetgeving. Wij hechten waarde aan uw privacy en gaan zorgvuldig met uw gegevens om. Uw gegevens worden uitsluitend door of namens ons gebruikt. Zonder uw toestemming worden ze niet aan derden ter beschikking gesteld. Hieronder staat wat u van ons kunt verwachten en hoe we ons aan de regels houden.

Toepasselijkheid

Dit privacy statement is van toepassing op de verwerking van:

  • de door contactpersonen van gemeente(n) en betrokkenen verstrekte persoonlijke informatie.
  • data verkregen naar aanleiding van uw bezoek aan en gebruik van onze website(s) en nieuwsbrief.

Verzameling van gegevens

De volgende gegevens worden door Unie-ABC verzameld:

Type Gegevens  Doel Inzichtelijk voor Verwerker *
Bezoekers website IP-adres, besturingssysteem,
taal, gebruikte apparatuur,
resolutie en surfgedrag
Analyseren en
optimaliseren
van website 
voor bezoekers

Medewerker(s)
Unie-ABC

Google via
Analytics (USA)

         

Formulieren voor
evenementen of
bestellingen

Verschillend per formulier.
Normaliter naam, mailadres
en type evenement en
evt. dieetvoorkeuren
Verwerken van
deelnemers aan
evenementen
Medewerkers
of vrijwilligers
Unie-ABC
Google via
Drive (VS) of
via eigen
website (NL)
         
Nieuwsbrief-
abonnees

IP-adres, taal, locatie,
besturingssysteem,
opening nieuwsbrief
en aangeklikte items

Analyseren en
optimaliseren
van
nieuwsbrieven 
Medewerker(s)
Unie-ABC
MailChimp (VS)
         
Voorgangers,
secretarissen en
penningmeesters

Naam, e-mailadres en
telefoon-nummer(s)

Uitwisselen van
gegevens en
bevordering
onderling
contact tussen
gemeenten 
Secretaris
eigen
gemeente,
medewerkers
Unie-ABC
 Exact (NL)
         
Overige contact-
personen gemeenten
(jeugdleiders, etc.)

Naam, e-mailadres en
telefoon-nummer(s)

Toezenden en
informeren
over relevantie
informatie en
ontwikkelingen
in werkveld.
Secretaris
eigen
gemeente,
medewerkers
Unie-ABC
 Exact (NL)
         
Debiteuren en crediteuren Naam, adres, postcode,
woonplaats, e-mailadres
en telefoon-nummer(s)
Onderhouden
van financiële
administratie
Medewerker(s)
Unie-ABC
 Exact (NL)
         
Studenten Naam, adres, postcode,
woonplaats, e-mailadres,
telefoonnummer(s),
nationaliteit, geboorte-
datum en -plaats,
geslacht, burgelijke staat
Onderhouden
van de
administratie
van studenten,
validatie van hun
resultaten en
betrekking van
partner(s) in
onderwijs
Medewerker(s)
Unie-ABC en na
toestemming
het College van
Beroepbaar-
stellingen
 UpLearning via Amazon Web Services (via leerplatform Moodle), Exact (financiële administratie), Microsoft (Office365)

* Met vrijwel alle genoemde verwerkers heeft Unie-ABC een verwerkersovereenkomst. De bedrijven die in de Verenigde Staten zijn gestationeerd participeren in het EU-US Privacy Shield. Op basis hiervan is het toegestaan persoonsgegevens met hen te delen.

Verwerking van gegevens

Unie-ABC houdt een ledenadministratie bij waar persoonsgegevens van contactpersonen van gemeenten, studenten, abonnees en overige relaties worden vastgelegd. Bij deze persoonsgegevens gaat het om de door de betrokkene zelf of via de lokale gemeente verstrekte gegevens als naam, adres, woonplaats, telefoonnummer(s), e-mailadres, geboortedatum en evt. een foto (bij studenten Seminarium). Uw gegevens kunnen via drie manieren bij Unie-ABC terecht komen:

  1. Via uw plaatselijke gemeente: Uw gemeente geeft (meestal via de secretaris) uw gegevens door omdat door dat u een functie bekleedt binnen uw plaatselijke gemeente die voor Unie-ABC van belang is.
    Voorbeeld: U bent penningmeester en uw gegevens worden doorgegeven zodat Unie-ABC u kan informeren over wijzigingen m.b.t. pensioenen.
  2. Via uzelf: U geeft zelf uw gegevens door aan Unie-ABC, doordat u zich laat inschrijven als student aan het Seminarium of omdat u door ons gefactureerd wordt.
    Voorbeeld: U bestelt een boekje via de website en voor de factuur hebben we uw adresgegevens nodig.
  3. Via een van de websites of nieuwsbrieven van Unie-ABC (of Unie of ABC): Door gebruik te maken van Google Analytics en Mailchimp wordt surfgedrag op onze websites en leesgedrag van de nieuwsbrief inzichtelijk van onze bezoekers. Hierdoor zien we welke pagina-onderdelen goed worden bezocht en welke minder interessant zijn voor onze doelgroep.
    Voorbeeld: U leest een nieuwsbericht op onze website. Samen met de vele anderen bezoekers draagt uw surfgedrag bij aan inzicht over het gebruik van onze website.

Deze gegevens worden opgeslagen en zijn grotendeels enkel inzichtelijk voor medewerkers van ons kantoor. De naam, telefoonnummer(s) en e-mailadressen van voorgangers, secretarissen en penningmeesters worden onder gemeenten gedeeld. In alle gevallen wordt u (via uw gemeente) of via ons expliciet om toestemming gevraagd met ingang van 25 mei 2018.

Uw rechten: gegevens inzien, wijzigen of verwijderen

U hebt het recht om de gegevens die wij van u hebben in te zien, te wijzigen (tenzij strijdig met andere wetgeving) en te laten verwijderen. Unie-ABC dient uw verzoek binnen 30 dagen te beantwoorden. U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of onderstaand formulier gebruiken.

Beveiliging

Uw gegevens worden beveiligd opgeslagen in de verschillende clouddiensten. Onze offline backups worden eveneens met encryptie opgeslagen, of opgeslagen in een stalen kluis.

Vragen over privacybeleid

Hebt u vragen over ons privacy beleid? U kunt deze stellen via onderstaand formulier of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Contactgegevens

Voor vragen rondom uw (digitale) privacy kunt u contact opnemen met:

Marijn Vlasblom
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

U hebt altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via deze website.