Kerk in de krant
Geschreven door Gerdien Karssen
Gemeenten vormen in principe geen besloten groep, maar zijn altijd op zoek naar manieren om nieuwe mensen te bereiken. Door regelmatig persberichten aan lokale en regionale media te sturen, breng je mensen in je stad of dorp van het bestaan van je gemeente op de hoogte en geef je hen een indruk van wie jullie zijn.
Wat is een persbericht?
Een persbericht is een stuk tekst dat je e-mailt naar de redactie van bijvoorbeeld een krant, nieuwswebsite of radiostation. Het is zo opgesteld dat het rechtstreeks zou kunnen worden gepubliceerd. Dus niet: 'Beste journalist, wij krijgen een nieuwe voorganger. Wilt u hier aandacht aan besteden?' Maar: 'Baptistengemeente X krijgt een nieuwe voorganger. Zondag zoveel september wordt hij welkom geheten tijdens een feestelijke dienst. Belangstellenden zijn harte welkom om 14.00 uur in de Goede Herderkerk.'
Je kunt als gemeente ook een advertentie plaatsen. In dat geval betaal je voor de plaatsing, maar je weet ook zeker dat het wordt gepubliceerd. Op de manier waarop jij dat wil en in de afgesproken editie of uitzending. Een persbericht bied je vrijblijvend aan. De journalist, die dagelijks vele berichten ontvangt, maakt zelf de keuze of hij je bericht a) letterlijk overneemt, b) ingekort of in eigen woorden samengevat meeneemt of c) helemaal niet plaatst. Je krijgt hierover overigens geen bericht.
Is een persbericht nog van deze tijd?
Het sturen van een persbericht is nog altijd de belangrijkste manier om nieuws onder de aandacht van de media te brengen. Met de opkomst van internet en sociale media hebben journalisten heel wat meer bronnen van informatie dan vroeger, maar juist door de enorme hoeveelheid kost het veel tijd om daar zelf naar interessante nieuwtjes te speuren. Keer op keer blijkt dan ook uit onderzoek dat media zich voor een belangrijk deel van hun onderwerpen nog steeds laten inspireren door de persberichten die ze ontvangen.
Er zijn wel eisen
Een groot Amerikaans onderzoek leverde enkele jaren geleden een interessant overzicht op van waar journalisten naar op zoek zijn. Zo verwachten ze van een persbericht allereerst dat er nieuws in staat (77%)! Daarnaast zijn ze op zoek naar ondersteunende feiten (70%), interessante invalshoeken voor hun verhaal (66%), bronnen die ze kunnen citeren (52%), achtergrondinformatie over de afzender (50%) en actuele onderwerpen die spelen in de branche waarover ze schrijven (49%).
Opvallend is de grote behoefte aan ondersteunend beeldmateriaal: meer dan de helft van de ondervraagde journalisten gaf aan dat het meesturen van beeldmateriaal de kans op publicatie vergroot. Tenminste, als het bericht in de eerste plaats wel actueel is. Het liefst ontvangen ze foto’s (73%), grafieken (43%), infographics (32%) en video’s (27%).
Checklist
Op basis van de bevindingen van de onderzoekers heb ik een checklist gemaakt voor het schrijven van effectieve persberichten: persberichten die een grotere kans hebben om overgenomen te worden.
- Stuur altijd een persbericht als je iets nieuws te melden hebt.
- Neem in je persbericht een citaat op, bijvoorbeeld van de voorganger, en laat aan de media weten hoe je bereikbaar bent voor meer informatie.
- Bedenk een interessante ‘anders-dan-anders’ invalshoek voor je nieuws.
- Zorg dat je een foto van goede kwaliteit over het onderwerp meestuurt.
- Zijn er cijfers bij je nieuws betrokken? Zet die cijfers dan meteen even in een grafiek of infographic, het liefst met vergelijkende statistieken.
- Voeg altijd een alinea toe met standaardinformatie over je gemeente.
- Zet het betreffende nieuws én zo mogelijk meer achtergrondinformatie ook op je website en sociale media.
Volgende keer: Onderwerpen voor een persbericht.
Gerdien Karssen werkt als communicatiemedewerker voor de Unie en is lid van Baptistengemeente Lelystad. Zij verzorgt onder meer teksten voor de website, sociale media, de digitale nieuwsbrief en Baptisten.Nu. Daarnaast heeft zij een eigen bedrijf, Karssen Communicatie, waarmee ze zich richt op tekstschrijven en communicatieadvies (o.a. sociale media, publiciteit en websites).